Budapest - A szezonális áruk egy része még 70 százalékos árengedménnyel sem kél el. Ilyenkor következnek az outletek, majd a megsemmisítés - a legdivatosabb, drága divatholmi sem kerüli el olykor a darabológépeket. De van olyan kereskedõ is, aki addig engedi le az árat, míg minden darab el nem fogy - enged bepillantást a kereskedelem kulisszatitkaiba egy magyar szakmai magazin.
Van ahol csak pár hónapig tartják az üzletben az árut; ha nem fogy el, irány az outlet. A leértékelt, márkás áruk boltjai között is van különbség: a prémium outletekben például a választék nem lehet egyévesnél régebbi.
Az is megoldás lehet - fõleg drágább holmik esetében - hogy egyik üzletbõl a másikba viszik a készletet. Az olcsó, pár eurós ruházati termékek és kiegészítõk esetében azonban többe kerül a szállítás, mint az eladásból származó várható haszon.
A gyártók és kereskedõk pontosan kiszámítják, mi a jobb számukra. Sok kiskereskedõ olyan szerzõdést köt a termelõkkel vagy a nagykereskedõkkel, amelyben kikötik az áru visszavételét is - olvasható a DivatMarketing címû folyóirat cikkében, amely a német textilkereskedelem rejtekébe enged bepillantást.
A divat megállíthatatlan mókuskereke azt eredményezi, hogy olykor kifogástalan minõségû márkás termékeket is megsemmisítenek. Ez morbid dolognak tûnik, pedig bevett gyakorlat.
Jótékonysági célokra sem fordítják a fölös ruhafélét - ez állítólag leértékelné a márka rangját - és furcsa tett volna azokkal a vásárlókkal szemben, akik nem kevés eurót áldoztak a szezon elején az újdonságra.